Friday, June 18, 2010

cerita ceritut MGTT part 2


Alhamdulillah dipanjangkan umor bole la sambung n3 MGTT part 2 nim..

smlm mase nurse no 2 tu dtg(awk dua watak nurse dlm cerita ini ye) tnya condition mak buyung ni..baru la nampak muke nurse no 1 tu..tp nampak sgt muke die takut2..kalu dh salah tu mmg cmtu..bole die tinggal patient cm2 je...aishhh..dh berisiko beb..i preggy ank sulung nim..saya mengaku y saya xda pengalaman dlm segala hal gni..tp saya th jugak la considernya cmne..time tuh mmg rase nk mara tp xberdaya..mmg penign gile..nampak sekeliling kuning2 dan ade bintang n bulan bergermerlapan..berpeluh2 saya walaupn dlm aircond..diikitkan time tu jgk nk p lapor kat DR ke ape ttg layanan diorg..tp xberdaya time tu pk baby je..kene g mkn dulu..nk nangis time tu tp still bole cover lg..bkn manje ke ape tp pk baby n saya pn mmg xlarat pape pn kene g mkn jgk..En.Mazlee byk g kedai beli mknan dan i request nk bungkus je..xlarat dh..dan dlm kete tula air mate berjurai2 duk pk baby..saya usap2 je perut ni..dan ada tindakbalas dr baby die kick bonda die..uhu..sayang baby sgt2..balik umh terus mkn tp xabis pn slera xda..then tido..En.Mazlee bt keje dari rumah..worid ttg bini tercinta die..xpegi opis pn..kul 2 die ada kelas tp die abiskan awl dlm kul 3 cmtu die balik umh balik..i lap u la sayang..wewehuu..yela sape xsayang bini kan..kesian jgk kat die smlm sbb die pose..so ptg tu En.Mazlee bwk p check BP kat Klinik Faezah..alhamdulillah ok nek skit 100/60..then g bukak pose..dgn hati y riang..baby pn asek kick2 je..

Step tuk bt MGTT:


  1. malam sblm test tu kite kene puasa dari jam 12am smpi sudah MGTT around 12pm esoknya.

  2. Untuk bt MGTT kene hadirkan diri di klinik seawl 8pg.

  3. Inform kat nurse utk bt test dan tunjuk buku merah.

  4. Then nurse pngl utk amik darah sblm munim air gula.

  5. Kite akn dihidangkan segelas air gula y sgt2 sedapp.

  6. Berehat selama 2 jam pastu kene amik darah selepas minum air gula.

  7. Hantar sampel darah ke makmal klinik,xsmpi 5min dpt result then tunjuk kat nurse..kalu ok bole balik kalu xok die akn bagi date tuk dtg bt ujian lg..biasanya 28minggu sekali.

Skit lg nk tambah..nurse tu ckp skg ni wajib ibu2 mengandung umo 25thn ke atas bt MGTT..mcm dulu test ni hanya utk ibu2 y berisiko je mcm ayh or ibu ada kencing manis..tp oleh krn byk kes kematian baby KKM be rule baru..ngeh2..dan kes saya sbb berat bdn naik mendadak..so tuk semua ibu2 n bakal2 ibu jg lah kesihatan anda ye..tp saya percaya Allah sentiase melindungi baby2 dlm kandungn mahupan dh deliver sbb dia berdosa..ia adalah anugerah dari Allah..insyaAllah..


Ok panjang lebar saya ceritakan..uhu..rasanya cerita MGTT ni xkan bersambg lagi..kuikui..


papai

No comments:

Post a Comment