Thursday, December 23, 2010

Suntikan Pneumococcal

Korang tahu tak tentang Suntikan Pneumococcal..saya pun xtahu jugak b4 tp my beras biras bagitahu..kalu x mak pun tak tahu…tq ye rose because care ttg menda ni…pastu saya pun gigihla google nak tahu lebih lanjut ttg suntikan ni..kalu korang nk tahu meh bace ape y saya jupe ttg suntikan ni..

Penyakit pneumokokal ialah sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh sejenis kuman bakteris yg dinamakan 'streptococcus pneumonias' atau pneumokokus.
Kuman ini boleh menyebabkan penyakit MENINGITIS ( jangkitan pada radang selaput otak atau urat saraf tunjang), BAKTEREMIA ( jangkitan darah ), PNEUMONIA ( jangkitan paru2 ), OTITIS MEDIA ( jangkitan telingan tengah,sebelah dalam gegendang telinga.


Kuman pneumokokus terdapat di dalam hidung dan kerongkong org dewasa dan kanak2 yg sihat.Ia boleh merebak dr seorang anak kepada yg lain dalam cecair apabila beliau bersin atau batuk.

SIAPAKAH YANG MEMPUNYAI RISIKO UNTUK MENDAPAT PENYAKIT PNEUMOKOKUS?
-kanak2 berumur 5 tahun ke bawah
-kanak2 yg menghadiri nurseri atau pusat jagaan harian
-kurang daya tahan atau kurang imuniti kepada jangkitan
-pernah mengalami jangkitan pada telinga tengah,sebelah dalam gegendang telinga
-terdedah kepada asap rokok
-kanak2 berpenyakit kronik seperti diabetis,jantung,paru2 atau penyakit buah pinggang

PENYAKIT PNEUMOKOKAL BOLEH MENYEBABKAN :
-kehilangan pendengaran
-kerosakan otak
-kecacatan yg kronik
-lumpuh
-kerencatan akal
-gugup/kesukaran bertutur

Terus bagitahu En.Mazlee ttg benda ni dan bg die link web page tu suh die bace..hehe..

Takut wooo..jauhkan la dari anak2ku dan keturunanku Ya Allah..aminnn…

dan baru je saya kol KK kat jejawi ni..tnya la “ada x sediakan suntikan pneumococcal” depa tatau kot sbb die tnya balik suntikan utk ape tuh…dan depa kate nti bole x bwk or print ape y saya bace tuh kat depa..huhu..xpe2 nti sy bawak..mane tahu ader kan..bole la aku request…

saya mmg checkup mukhreez kat klinik gomen je…sume same je layanan pun ok je..cume xjupe Dr la..kalu g swasta mb bole sembang bermesra dgn Dr..dan saya ngn En.Mazlee plan nak bawak Mukhreez jupe Dr y bese kami g check mase saya preggy bile umo Mukhreez 5bulan lbh sblm saya bg food kat Mukhreez..

Kalu xde jgk kat gomen baru pegi swasta..hehe

so ape pendapat korang?

No comments:

Post a Comment